Cité internationale des arts 2024-2025: Θεοδώρα Κανέλλη, η καλλιτέχνιδα που επιλέχθηκε
Εδώ και πάνω από 60 χρόνια, η Cité internationale des arts στο Παρίσι υποδέχεται καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, οι καλλιτέχνες, συγγραφείς και δημιουργοί έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν το κοινό και τους επαγγελματίες του χώρου τους, επωφελούμενοι από τον πολιτιστικό αναβρασμό της πόλης του Παρισιού. Το 2024, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος συμμετέχει στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής διαμονής του Γαλλικού Ινστιτούτου στο Παρίσι, και παρουσιάζει τη Θεοδώρα Κανέλλη, Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που επιλέχθηκε για την καλλιτεχνική διαμονή το καλοκαίρι του 2024.
Η πορεία της Θεοδώρας Κανέλλη
Η Θεοδώρα Κανέλλη μοιράζει το χρόνο της μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (2007-2024 και στη συνέχεια Τέχνη στο Institut Supérieur des Arts de Toulouse (2014-2015) και στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris (2015-2018). Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις στις γκαλερί Thaddaeus Ropac, Valérie Delaunay, Jeune Création στο Παρίσι, στη γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου στη Θεσσαλονίκη, στο KYAN στην Αθήνα, στο London Metropolitan University, στην Corderie Royale στο Rochefort (μεταξύ άλλων). Το 2019 κέρδισε το βραβείο-υποτροφία SNF Art-Works του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Το 2022 δημιούργησε με την καλλιτέχνιδα Lise Thiollier το βιβλίο τέχνης με τίτλο Hurlons, dit le chien που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Keda-press. Δίδαξε τέχνη στη σχολή IsdaT στην Τουλούζη (2023-2024) και από το 2021 εργάζεται ως δασκάλα εικαστικών στη Σχολή Χιλλ της Αθήνας. Διοργάνωσε καλλιτεχνικά εργαστήρια στο πλαίσιο του φεστιβάλ Διαδρομές στη Μάρπησσα της Πάρου (2022, 2023) και το 2017 πραγματοποίησε στο Παρίσι και στην Καραϊβική τη σκηνογραφία της θεατρικής παράστασης Cette guerre que nous n’avons pas faite.
Η καλλιτεχνική διαμονή στη Cité internationale des Arts
Στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής διαμονής στη Cité des Arts, η Θεοδώρα Κανέλλη θα αναπτύξει το έργο Dialogues des femmes exilées (Διάλογοι εξόριστων γυναικών). Θεωρεί την εμπειρία της διαμονής ως μια παιγνιώδη και κυκλική διαδικασία, τόσο σε προσωπικό όσο και σε οικουμενικό επίπεδο, που θα της επιτρέψει να διερευνήσει την αδιάκοπη κινητικότητα του ανθρώπου, η οποία, ως γνωστό, απαιτεί την εφήμερη οικειοποίηση νέων χώρων. Το « μεγάλο ερώτημα » είναι: η πορεία μέσα από διαδοχικά στρώματα που μας καθιστά «ξένους» αποτελεί άραγε προϋπόθεση για την εύρεση καταφυγίου; Η Θεοδώρα Κανέλλη θα εστιάσει το ενδιαφέρον της στον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο καταφέρνει να νιώσει «σαν στο σπίτι του» και στο ρόλο που διαδραματίζει η μητρική γλώσσα σε αυτό το συναίσθημα (Barbara Cassin). Πρόκειται για μία διαλεκτική και εμπειρική προσέγγιση της πόλης του Παρισιού μέσα από τις προσωπικές ιστορίες δύο γυναικών, της Αγγελικής Ιονάτου (Angélique Ionatos) και της Etel Adnan, στις οποίες αντηχούν όλα τα βιώματά τους στη γαλλική πρωτεύουσα. Στη συνέχεια θα επινοήσει ένα παιχνίδι για τρείς «παίκτριες», τις δύο καλλιτέχνιδες και την ίδια. Θα επικεντρωθεί στον τρόπο με τον οποίο οι δύο καλλιτέχνιδες δημιούργησαν τα έργα τους κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Παρίσι, λαμβάνοντας υπόψιν το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής. Τέλος, θα διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο το έργο τους εξελίχθηκε σε πράξη αντίστασης και αγώνα. Με αφετηρία μία χαρτογράφηση της πόλης του Παρισιού, θα επινοήσει τρεις οπτικές και ποιητικές διαδρομές, τις οποίες θα αναπτύξει παράλληλα. Η πειραματική και υποκειμενική προσέγγισή της βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα. Κάθε μήνας θα χωριστεί σε τέσσερεις επινοημένες έννοιες: της επαναφόρτισης, της αλληλεπίδρασης, της τροφοδοσίας και της παραγωγής. Η τελική δημιουργία θα περιλαμβάνει ένα βιβλίο τέχνης και μία εγκατάσταση αποτελούμενη από τρία μεγάλα «κουτιά» τα οποία θα περιέχουν τα έργα που θα λειτουργούν ως πολλαπλά σύμβολα (κουτιά Fluxes).