Χαρτογραφίες της εικόνας στον 21ο αιώνα - Συμπόσιο & προβολή ντοκιμαντέρ «Hale County, This Morning, This Evening»

Cartographie thumbnail12.04.2019 18.00' - 23.00'| IFG

Στο πλαίσιο της έκθεσης  «For ever more images?»
Σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Παρασκευή 12 Απριλίου, 18:00-23:00, Γαλλικό Ινστιτούτο, Σίνα 31

18:00: Καλωσόρισμα, Χρήστος Καρράς (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση) και Eduardo Cadava (Πανεπιστήμιο του Princeton)

18:30-19:45: Το μέλλον των μελλοντικών εικόνων
Jean-Luc Nancy (στα γαλλικά, με παράλληλη μετάφραση στα ελληνικά και στα αγγλικά)*
Συντονισμός: Eduardo Cadava

20:00-22:00: Προβολή του Hale County This Morning, This Evening (Το Hale County σήμερα το πρωί, σήμερα το απόγευμα), συγχρηματοδοτούμενη από το NYU in Athens. Ακολουθεί συζήτηση μεταξύ του σκηνοθέτη RaMell Ross και της Λιάνας Θεοδωράτου (NYU και NYU in Athens). Η ταινία είναι στα αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ / ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛ:

Το μέλλον των μελλοντικών εικόνων
Jean-Luc Nancy

Σε μια σειρά από κείμενά του για την εικόνα, ο παγκοσμίου φήμης Γάλλος φιλόσοφος Jean-Luc Nancy έχει περιγράψει τις ανησυχητικές δυνάμεις που απελευθερώνονται από τις εικόνες που μας καλούν να τις αντιμετωπίσουμε, τους περιορισμούς που μας δεσμεύουν σ’ αυτές, τον θάνατο που μας κοιτάζει κατάματα μέσα από τα παγωμένα χαρακτηριστικά τους και την αποστασιοποιημένη τους οικειότητα, καθώς και τη βία και την αμφισημία που τόσο συχνά ελλοχεύει στην καρδιά τους. Σε έναν κόσμο όλο και πιο κορεσμένο από εικόνες, μπορούμε άραγε να συνεχίζουμε να λέμε ότι γνωρίζουμε τι είναι η εικόνα; Μπορούμε να φανταστούμε το μέλλον των εικόνων, ακόμη και το μέλλον των μελλοντικών εικόνων;

Hale County, This Morning, This Evening
Σκηνοθεσία: RaMell Ross
Συζήτηση με τον RaMell Ross και τη Λιάνα Θεοδωράτου

Το εντυπωσιακό σκηνοθετικό ντεμπούτο του RaMell Ross –το Hale County, This Morning, This Evening (Το Hale County, σήμερα το πρωί, σήμερα το απόγευμα)– έχει κερδίσει τις επευφημίες των κριτικών και μια σειρά από διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας υποψηφιότητας για Όσκαρ στην κατηγορία του Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Μια ιμπρεσιονιστική και πρωτοποριακή ταινία που διαδραματίζεται στην κομητεία Hale της Αλαμπάμα, εξετάζει τις καθημερινές προσωπικές στιγμές των Αφροαμερικανών πρωταγωνιστών της και της κοινότητας στην οποία ζουν. Πρόκειται για ένα φιλμ-αποτύπωμα του ιστορικού Νότου. Ένα λυρικό ντοκιμαντέρ στο οποίο τα δράματα ενσωματώνονται, εκμαιεύονται, συμπεραίνονται, και όπου ο τόνος και η διάθεση –και οι οπτικές και ηχητικές στιγμές και συνειρμοί που δημιουργούν– είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την παρατήρηση του κάθε χαρακτήρα και της προσωπικής εμπειρίας και την επίκληση σε αυτά. Συνυφαίνοντας εικόνες που αντικαθιστούν την αφηγηματική πλοκή με οπτικές κινήσεις, ο Ross κατασκευάζει ένα εμπνευσμένο φιλμικό κέντημα που περιπλέκει τον χρόνο, την ανθρώπινη ψυχή, την ιστορία, το περιβαλλοντικό θαύμα, την κοινωνιολογία και τα κοσμικά φαινόμενα, και δημιουργεί ένα νέο αισθητικό πλαίσιο για να βλέπεις και να βιώνεις τη ζεστασιά και τις καρδιές των ανθρώπων στην περιοχή της Μαύρης Ζώνης των ΗΠΑ και πολύ πιο πέρα. Η ταινία διερωτάται αν μπορούμε να βιώσουμε μια ζωή στηριζόμενη στα οφέλη της τεχνολογίας χωρίς να θυσιάσουμε τη γνώση, την εμπειρία και την κληρονομιά μιας ζωής που έχει βιωθεί σε σχέση με συγκεκριμένες ιστορίες και ιστορικές συνθήκες.


ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ

Ο Eduardo Cadava είναι καθηγητής αγγλικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Princeton, όπου είναι επίσης συνεργαζόμενο μέλος των Τμημάτων Συγκριτικής Λογοτεχνίας και Ισπανικής και Πορτογαλικής Φιλολογίας, της Σχολής Αρχιτεκτονικής, του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Seeger και του Ινστιτούτου Διεθνών και Περιφερειακών Σπουδών. Είναι μέλος του διδακτικού προσωπικού στο καλοκαιρινό πρόγραμμα του European Graduate School στο Saas-Fee και ήταν ο Benjamin Menschel Διακεκριμένος Επισκέπτης Καθηγητής στην Αρχιτεκτονική στην Cooper Union. Είναι συγγραφέας του Words of Light: Theses on the Photography of History (Λέξεις του φωτός: Θέσεις πάνω στη φωτογραφία της ιστορίας), του Emerson and the Climates of History (Ο Emerson και τα κλίματα της ιστορίας) και, με τον Fazal Sheikh, του Fazal Sheikh: Portraits. Έχει επίσης συν-επιμεληθεί τους τόμους Who Comes After the Subject? Cities Without Citizens (Ποιος έρχεται μετά το υποκείμενο; Πόλεις χωρίς πολίτες) και The Itinerant Languages of Photography (Οι περιοδεύουσες γλώσσες της φωτογραφίας), καθώς και ένα ειδικό τεύχος με τίτλο And Justice for All?: The Claims of Human Rights (Δικαιοσύνη για όλους; Οι διεκδικήσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων) για το περιοδικό South Atlantic Quarterly. Έχει συν-επιμεληθεί εγκαταστάσεις και εκθέσεις στο MAXXI Museum της Ρώμης, στο Slought Foundation στη Φιλαδέλφεια, στο Storefront for Art and Architecture στη Νέα Υόρκη, στο Al-Ma’mal Center for Contemporary Art στην ανατολική Ιερουσαλήμ και στο Princeton University Art Museum. Έχει μεταφράσει πολλά έργα του Jacques Derrida, του Philippe Lacoue-Labarthe και του Maurice Blanchot και πρόσφατα συν-μετέφρασε (και έγραψε την εισαγωγή για) τα απομνημονεύματα του Nadar, με τίτλο Quand j’étais photographe. Μια συλλογή από δοκίμιά του για τη φωτογραφία εκδόθηκε στα ισπανικά υπό τον τίτλο La imagen en ruinas και το βιβλίο του Paper Graveyards: Essays on Art and Photography (Νεκροταφεία από χαρτί: Δοκίμια για την τέχνη και τη φωτογραφία) αναμένεται σύντομα από τον εκδοτικό οίκο Princeton University Press.

Ο Jean-Luc Nancy είναι καθηγητής φιλοσοφίας στην Ευρωπαϊκή Σχολή Μεταπτυχιακών Σπουδών (EGS), στην οποία κατέχει επίσης την έδρα Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Στρασβούργο και έχει φιλοξενηθεί ως καθηγητής σε πολλά πανεπιστήμια, όπως το Freie Universität στο Βερολίνο, το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Ίρβαϊν και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ. Το έργο του είναι πολυποίκιλο και έχει γράψει για τους Descartes, Kant, Hegel, Heidegger, Lacan, Bataille, Blanchot και Derrida. Έχει διερευνήσει το θέμα της κοινότητας, τη φύση του πολιτικού, τον γερμανικό ρομαντισμό, την ψυχανάλυση, τη λογοτεχνία, την τεχνολογία και την ερμηνευτική, ενώ έχει γράψει αρκετά βιβλία για τις τέχνες και τις κινηματογραφικές και φωτογραφικές εικόνες, συμπεριλαμβανομένων των Multiple Arts (Πολλαπλές τέχνες), The Ground of the Image (Το έδαφος της εικόνας), Portrait, The Muses, Being Nude: The Skin of Images (Γυμνή ύπαρξη: το δέρμα των εικόνων) και The Evidence of Film (Τα στοιχεία του φιλμ).

Ο RaMell Ross είναι συγγραφέας, φωτογράφος και σκηνοθέτης με έδρα το Πρόβιντενς στο Ρόουντ Άιλαντ. Είναι υπότροφος του προγράμματος Mellon Gateway και επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Μπράουν. Το έργο του έχει παρουσιαστεί εκτενώς τόσο στις ΗΠΑ όσο και διεθνώς, και ο ίδιος έχει λάβει επιχορηγήσεις από το Ινστιτούτο Sundance και το Ινστιτούτο Tribeca για το πειραματικό ντοκιμαντέρ του Hale County This Morning, This Evening (Το Hale County αυτό το πρωί, αυτό το απόγευμα), το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ του Sundance το 2018. Το Hale County απέσπασε πολλά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του U.S. Documentary Special Jury Award for Creative Vision στο Φεστιβάλ του Sundance το 2018, του Reva & David Logan Grand Jury Award στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Full Frame 2018 και του Βραβείου Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στα Βραβεία Gotham 2018. Ήταν επίσης υποψήφιο για ένα Όσκαρ το 2019.

Η Λιάνα Θεοδωράτου είναι κλινική καθηγήτρια και διευθύντρια του προγράμματος ελληνικών σπουδών «Α. Σ. Ωνάσης» στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU). Είναι επίσης διευθύντρια του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Έρευνας του NYU στην Αθήνα. Έχοντας πραγματοποιήσει κλασικές σπουδές, τώρα ειδικεύεται στη νεοελληνική λογοτεχνία και στον πολιτισμό, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ποίηση, τον κινηματογράφο, τη μουσική και το θέατρο. Έχει εργαστεί στο ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και έχει υπηρετήσει στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της Ένωσης Νεοελληνικών Σπουδών. Έχει δημοσιεύσει ευρέως κείμενα για τη νεοελληνική ποίηση και τελειώνει ένα βιβλίο με τίτλο Mourning Becomes Greece: Poetry of the Greek Civil War (Το πένθος γίνεται Ελλάδα: Ποίηση του ελληνικού εμφυλίου πολέμου). Έχει επίσης μεταφράσει διάφορα έργα του Walter Benjamin, του Louis Althusser, του Michel Foucault και του Jacques Derrida στη νεοελληνική γλώσσα.

Είσοδος ελεύθερη

* Οι συμμετέχοντες με αστερίσκο θα παρέμβουν στο συμπόσιο μέσω τηλεδιάσκεψης.

Εικόνα: © Joan Fontcuberta, Googlegram 9/11 NY, 2005